مقالات

بسباسه چیست ؟ + خواص و عوارض آن !

بسباسه ( گل جوز ) عطاری آنلاین مجتبی محقق

بسباسه یا گل جوز پوشش بیرونی و مومی مانند میوه جوز هندی است. بسباسه در واقع به پوشش شبکه مانند قرمز رنگی که میوه جوز هندی را در برگرفته است، گفته می شود.
این گیاه دارویی که از آن به عنوان ادویه نیز استفاده می شود، طعمی شبیه به طعم جوز هندی اما کمی تندتر از آن دارد. همراه ما باشید تا با گیاه دارویی بسباسه ( گل جوز ) در ادامه بیشتر آشنا شوید. 🙂

 

بسباسه چیست | عطاری آنلاین مجتبی محقق

بسباسه چیست | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

بسباسه چیست ؟

بسباسه یا گل جوز که انگلیسی آن ( Mace ) است. پوست نازک بیرونی و شبکه مانند که به رنگ قرمز است و میوه درخت جوز بویا ( نام علمی جوز بویا: Myristica fragran ) را در برگرفته است، در واقع همان بسباسه است. این پوشش قرمز رنگ بعد از خشک شدن به رنگ نارنجی در می آید. این روکش توری به راحتی با دست از جوز هندی جدا می شود. در ادامه به خواص، طبع و خرید گل جوز می پردازیم.

خواص دارویی بسباسه

بسباسه یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه دارویی با خاصیت های فراوانی که دارد، برای تسکین موارد متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم که امید است مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد:

 

خواص بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

خواص بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

درمان مشکلات گوارشی

 گیاه دارویی بسباسه ( گل جوز ) در بهبود مشکلات گوارشی مانند اسپاسم معده، تهوع، گاز روده و اسهال کاربرد دارد. این گیاه برای التیام گاز گوارشی، حالت تهوع و هم چنین سوء هاضمه بعنوان دارویی معمولی شناخته می شود.

اشتها آور

 اگر شما هم جزو کسانی هستید که بسیار لاغر هستید و اشتهای کافی برای غذا خوردن ندارید، شاید بهتر باشد کمی از این ادویه را به آشپزخانه خود بیاورید. این ادویه با تقویت اشتها به شما کمک می کند تا سالم تر و قوی تر بمانید.

پیشگیری از سرطان

 نظرسنجی در شماره آوریل ۲۰۱۲ مجله “طب گرمسیری آسیا اقیانوس آرام” منتشر شد، که نشان میداد بسباسه میتواند در بهبود و حتی پیشگیری از سرطان کمک کند. بسباسه با متوقف کردن رشد رگ های خونی که تومور های سرطانی از آن تغذیه می کنند، به بهبود سرطان می انجامد.
نظرسنجی دیگری در آوریل ۲۰۱۲ در مجله “ژورنال علوم غذایی” منتشر شد که به تاثیر بسباسه در پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی روده بزرگ اشاره میکرد.

آرام بخش و ضد افسردگی

منیزیم که تنش عصبی را کاهش می دهد، سروتونین را آزاد می کند و با ایجاد آرامش باعث خواب بهتری می شود، به وفور در گیاه بسباسه یافت می شود. از ویژگی های بسباسه و گل گاو زبان میتوان به آرامبخش بودن و ضد اضطراب بودن اشاره کرد. به اثرات ضد افسردگی این گیاه در گزارشی که در شماره بهار ۲۰۰۶ “ژورنال مواد غذایی دارویی” انتشار یافته، اشاره شده است. محققان تصریح کردند که این تاثیرات با فعال کردن انتفال دهنده های عصبی سروتونین و هم چنین دوپامین بوجود می آید.

درمان کم خونی

اگر می خواهید با یک ماده گیاهی که سرشار از آهن، پتاسیم، مس، منگنز، روی، منیزیم، روغن های اساسی و ویتامین های زیادی است آشنا شوید، ما به شما بسباسه یا همان گل جوز را به شما پیشنهاد میکنم. برای تشکیل سلول های جدید خون مس و آهن از ضروریات است. فقر آهن به خستگی، ضعف عضلانی و کم خونی منتهی می شود. بسباسه به دلیل دارا بودن مس و آهن می تواند کم خونی که از فقر آهن ناشی می شود، را مرتفع سازد.

درمان مشکلات جنسی

همانند ماهی سمنقور یکی از محصولاتی است که که در بهبود مشکلات جنسی که به آقایان مربوط می شود کاربرد دارد، بسباسه است. این گیاه همانند تین فین تعداد اسپرم را افزایش می دهد. هم چنین باعث افزایش میل جنسی و نعوظ کامل می شود.

درمان سنگ کلیه

اگر از مشکل سنگ کلیه رنج می برید بسباسه می تواند به شما کمک کند. گل جوز مانع از تشکیل سنگ کلیه در بدن می شود. اگر به دنبال دارویی طبیعی برای تسکین عفونت های کلیوی و سایر مشکلاتی که به کلیه مربوط می شود، هستید به این گیاه دارویی توجه داشته باشید.

بهبود آلزایمر

روغن های مفیدی مانند میریستین و ماکلینگان در بسباسه یافت شده است که باعث کاهش عدم عملکرد شناختی و هم چنین تخریب مسیرهای عصبی می شود. به طور کلی به روی افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند یا کسانی که دچار زوال عقل هستند تاثیراتی دارد.

دیگر خواص بسباسه

از دیگر فواید بسباسه می توان به خاصیت خوشبو کنندگی دهان، تقویت کنندگی پوست و مو، التیام درد، درمان سرماخوردگی و سرفه، بهبود آسم، تقویت رحم، کاستن از تنش، استرس و اضطراب اشاره کرد.

 

عکس بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

عکس بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

طبع این گیاه دارویی

از نظر حکیمان طب سنتی این گیاه دارویی مثل هلیله سیاه طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه به کسانی که سرد مزاج هستند بسیار پیشنهاد می شود.

تفاوت گل جوز با جوز هندی

درختی وجود دارد به نام جوز هندی، که گل جوز و جوز هندی از آن بدست می آیند. از مشخصات این درخت میتوان به همیشه سبز بودن، دو پایه ای که ارتفاع ده تا بیست متر دارند، پوست تنه درخت به رنگ خاکستری تیره و گلهای کوچک و زرد رنگی که شبیه زنگوله اند اشاره کرد. این درخت شباهتی به درخت نارنج دارد.
میوه درخت جوز هندی شبیه زردآلو، که رنگ آن از زرد لیمویی تا قهوه ای روشن است.

میوه این درخت معمولا از سه قسمت تشکیل می شود. قسمت اول معمولا زمانی است که می رسد و از وسط ترک می خورد. بخش دوم از این شکاف توری قرمز رنگ که همان بسباسه ( گل جوز ) است، نمایان می شود. قسمت سوم داخل این توری هسته قهوه ای رنگی که همان جوز هندی است، به چشم میخورد.

محل رشد این درخت مناطق حاره پر باران در هر دو نیمکره است. جوز هندی در جزایر قناری، مالزی، جنوب هندوستان و اندونزی کاشته می شود. این درخت در ایران یافت نمی شود.
فراورده های این درخت مانند کره دانه، پودر دانه و اسانس در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

عوارض بسباسه

  1. اگر بیش از حد مصرف گردد برای کبد ضررهایی به همراه خواهد داشت.
  2. زیاده روی در مصرف این گیاه دارویی میتواند شخص را قدری بدخلق و عصبانی کند.
  3. از دیگر مضرات آن می توان به ایجاد سر درد اشاره کرد.

ارزش غذایی بسباسه

  • تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
  • انرژی (کالری) 475 کیلوکالری
  • کربوهیدرات 50.50 گرم
  • پروتئین 6.71 گرم
  • چربی 32.38 گرم
  • آب 8.17 گرم
  • فیبر 20.20 گرم
  • قند 0.00 گرم
  • کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین های گل جوز ادویه

نام ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 40.00 میکروگرم
ویتامین C 21.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.31 میلی گرم.

ویتامین D 0.00 میکروگرم
ریبوفلاوین (B2) 0.45 میلی گرم.

ویتامین K 0.00 میکروگرم
نیاسین (B3) 1.35 میلی گرم
کولین (B4) 0.00میلی گرم.

ویتامین E 0.00 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.00 میلی گرم
ویتامین B6 0.16 میلی گرم
فولات (B9) 76.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم.

مواد معدنی گل جوز ادویه

  1. نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم
  2. کلسیم 252.00 میلی گرم
  3. آهن 13.90 میلی گرم
  4. منیزیم 163.00 میلی گرم
  5. فسفر 110.00 میلی گرم
  6. پتاسیم 463.00 میلی گرم
  7. سدیم 80.00 میلی گرم
  8. روی 2.30 میلی گرم
  9. مس 2.47 میلی گرم
  10. منگنز 1.50 میلی گرم
  11. سلنیم 2.70 میکروگرم

 

خرید بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

خرید بسباسه | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

خرید بسباسه ( گل جوز )

گل جوز را می توانید هم به صورت تکه های خورد شده و هم به صورت پودر از آنلاین شاپ ها و عطاری ها خرید کنید. برای این که پودر گل جوز مرغوب تری داشته باشید، بهتر است که تکه های آن را خریداری کنید زیرا ممکن است با پودرهای نامرغوب مخلوط گردد. سعی کنید بسباسه را از برندهای معتبر خریداری نمایید. شما مشتریان عزیز می توانید خرید بسباسه را از ابتدای همین صفحه از عطاری آنلاین اصفهان هم انجام دهید. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *