مقالات

کرن بری (توت خرس) چیست؟

توت خرس ( کرن بری ) | عطاری آنلاین مجتبی محقق

کرن بری که نام دیگر آن توت خرس است گونه ای از درختچه های کوتوله می باشد که همیشه سر سبز هستند. این میوه که رنگ آن قرمز می باشد بیشتر به صورت تازه مصرف می شود. این میوه خواص منحصر به فرد و خارق العاده ای در خود پنهان کرده است که هر کسی از آن اطلاع ندارد. بیشتر افراد آن را به صورت ترشی، مربا یا میوه مصرف می کنند. با ما در عطاری آنلاین اصفهان همراه باشید تا با تمامی خواص این میوه آشنا شویم.

کرن بری چیست؟ | عطاری آنلاین مجتبی محقق

کرن بری چیست؟ | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

کرن بری چیست؟

این میوه، میوه ی ناشناخته ای نیست و فقط نام این میوه کمی برای مردم نا آشنا است و در اصل همان زغال اخته خودمان می باشد.

خواص کرن بری در یک نگاه :

  • درمان ناراحتی های مجراری ادراری
  • ضد سرطان
  • درمانی برای ناراحتی های قلبی
  • کاهش وزن
  • بهبود زخم معده
  • سلامت دندان ها
  • ضد اسهال

اولین و مهم ترین خاصیتی که میوه کرن بری دارد پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و درمان عفونت های کلیه است. آمار ها نشان می دهد که این میوه در جلوگیری از چسبیدن پاتوژن های هلیکوباکتر به دیواره های معده تاثیر به سزایی دارد. همچنین مصرف این میوه می تواند از عفونت های باکتریایی داخل دهان، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و از تشکیل پلاک دندانی پیشگیری کند. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان، آنتی اکسیدان های این میوه، اکسیداسیون LDL را شکست می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

تاریخچه کرن بری

کرن بری که نام دیگر آن توت خرس نیز می باشد در خاک باتلاقی اسیدی که در مناطق خنک نیم کره شمالی است می روید. توت خرس دارای درختچه های کوتاه یا بته رونده کوتاهی که نهایتاً درازای 2 متر و ارتفاع 20 سانت می باشد که ساقه هایش باریک می باشد و چوب ضخیمی ندارد.

برگ های ریز آن همیشه سبز است با گل هایی به رنگ صورتی، مادگی و پرچم این گیاه به وضوح دیده می شود. میوه قرمز رنگی دارد که از برگ های گیاه بزرگ تر است. البته میوه های آن اول سفید رنگ است و هنگامی که می رسند قرمز می شوند. این میوه که خوراکی می باشد ترش مزه می باشد. در آمریکا و کانادا این میوه را به شکل تجاری کاشته و به صورت تازه مصرف می کنند و یا از آن در تهیه یک سری سس، مربا، خشکبار و آب میوه استفاده می شود.

توت خرس میوه ای است که برای مصارف تجاری به طور گسترده در ایالت های شمالی در کشور ایالات متحده کشت می شود. بزرگترین ایالت تولید کننده کرن بری ماساچوست می باشد، پس از آن ایالت ویسکانسین، نیوچرسی، واشینگتن و اورگون در رتبه های بعدی قرار می گیرد. زمان برداشت این محصول بین روز کارگر و جشن هالوین است و درماه اکتبر تا پایان ماه دسامبر اوج خرید و فروش آن است.

خواص کرن بری

ویتامین ها و مواد معدنی: کرن بری میوه ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی به شمار می رود. ویتامین C مهم ترین ویتامین موجود در کرن بری می باشد.

پس می توان گفت این میوه یک منبع خوب برای آنتی اکسیدان و پیشگری از سرطان است. همچنین این میوه برای پوست و ماهیچه نیز فواید بسیاری دارد.

منیزیوم کرنبری: منیزیومی که در این میوه موجود می باشد باعث تنظیم آنتی اکسیدان و تقویت سیستم رشد بدن انسان می شود.

ویتامین E این میوه: ویتامین E موجود در این میوه در خاصیت آنتی اکسیدانی کرن بری نقش اساسی دارد.

ویتامین K1 کرن بری: ویتامین K1 موجود در توت سرخ باعث قابلیت انعقاد خون در بدن انسان می شود.

مس موجود در توت سرخ: در غرب فرهنگ غذایی فقیری از نظر مس وجود دارد. کمبود مس باعث ناراحتی های قلبی می شود. مصرف میوه کرن بری می تواند تا میزان قابل توجهی مس مورد نیاز بدن انسان را تامین کند.

پیشگری از سرطان و زخم معده

سرطان معده بیماری است که سالانه جان افراد زیادی را می گیرد و آن ها را به کام مرگ می کشاند. علت عمده این نوع سرطان التهاب و تاثیر مخرب پدیده باکتری ای به نام H.PYLORI می باشد. توت سرخ مانع پیش رفت روند تخریبی h.pylori در معده می شود.

وجود آنتی سیانین و پرو آنتی سیانین در میوه توت سرخ باعث پیشگیری از انواع ناراحتی های قلبی می شود. آب این میوه تاثیر بیشتری در درمان ناراحتی های قلبی نسبت به خود میوه کرن بری دارد. توت سرخ همچنین باعث کاهش کلسترول بد بخصوص در بیماران مبتلا به دیابت و افزایش کلسترول مفید، کاهش فشار خون، کاهش سختی رگ ها در بیماران مبتلا به ناراحتی قلبی و کم کردن سطح هموسیستئین که در کاهش خطر التهاب رگ های خونی مفید است، می شود.

ضد پیری

آنتی اکسیدان، ویتامین C، ویتامین B3 و ویتامین B5 موجود در کرن بری باعث می شود مصرف روزانه این میوه همانند گوجی بری باعث بازسازی سلول ها و مقاومت در برابر آسیب های محیط اطراف می شود.

یک سری رادیکال های آزاد موجود در هوا باعث ایجاد چین و چروک، قرمزی، رنگیزه و خطوط در پوست می شود که کرن بری با آنتی اکسیدان موجود در خود با این نوع رادیکال ها مبازره کرده و تاثیرات آن را کاهش می دهد و از پیری نیز جلوگیری می نماید.

تونر

آب این میوه ماهیت اسیدی دارد و همین امر به افرادی که پوست چرب دارند کمک می کند. آنزیم هایی که در توت سرخ موجود است پوست را از سلول های مرده پاکسازی می کند، همچنین غده های سبابه که باعث پیشگیری از ایجاد چربی پوست می شود را باز می کند.

سفتی پوست

کلاژن باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی به رگ های خونی زیر پوست برسد که همین امر باعث نرمی، سفتی، جوان و شادابی پوست می شود. حال این کلاژن از طریق هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لیسین تولید می گردد که ویتامین C موجود در این میوه برای تولید هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لیسین موثر می باشد. مصرف این میوه و آب آن در فصل زمستان به نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می نماید.

درمان کنه

این میوه با خاصیت ضد عفونی کنندگی خود در درمان آکنه و جوش پوست نیز مفید واقع می شود. رزوراترول که نوعی آنتی اکسیدان می باشد به وفور در آب این میوه یافت می شود، این ماده در کوچک شدن آکنه و جوش موثر است. برای روشن و شاداب شدن پوست از ماسک هایی استفاده می شود که آب کرن بری یکی از مواد اصلی آن می باشد.

کرن بری و لاغری

در برخی منابع نوشته اند که بخاطر جلوگیری این میوه از اکسیداسیون چربی بد باعث چربی سوزی می شود در نتیجه مثل بهمن سرخ برای لاغری نیز مفید است.

خواص کرن بری | عطاری انلاین مجتبی محقق

خواص کرن بری | عطاری انلاین مجتبی محقق

 

آب کرن بری

به این دلیل که 90 درصد از کرن بری تازه آب و تنها 10 درصد باقی دیگر میوه متشکل از فیبرهای غذایی و کربوهیدرات ها می باشد، میوه خشک کرن بری خواص بیشتری دارد. کربوهیدرات ها و فیبرهای غذایی میوه خشک کرن بری خالص تر به شمار می روند. مصرف آب این میوه و یا میوه خشک می تواند سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب – عروق را تضمین کند.

ترکیبات خاص این میوه مثل پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها بر تمامی اندام های بدن تاثیر می گذارد و باعث بهبود عملکرد کلیه ها، قلب و گردش خون می شود. در بیشتر میوه های توت مانند، مثل تمشک، توت فرنگی و کرن بری، همچنین نوشیدنی های دیگری مانند چای سبز و قهوه نیز پلی فنول که خاصیت ضد التهابی دارد به وفور یافت می شود.

محققان چینی به تازگی در مورد این میوه خوش رنگ به خواص جدیدی دست پیدا کردند. HBP ناراحتی معده بسیار شبیه زخم معده است که همراه سوزش معده و ترش کردن می باشد و اگر درمان نشود می تواند باعث سرطان معده بشود. توت خرس خاصیت این را دارد که این نوع از ناراحتی معده را درمان یا تا حد زیادی کنترل نماید.

طبع میوه کرن بری

کرن بری هم مثل فوفل میوه ای با طبع سرد و خشک می باشد در نتیجه برای افرادی با طبع گرم بهترین گزینه است.

دمنوش های کرن بری

یک فنجان دمنوش کرن بری شامل مقدار زیادی ویتامینE، ویتامینK، ویتامینC و مواد معدنی می باشد که در سلامت بدن تاثیر به سزایی دارد. نوشیدن این دمنوش در پیشگیری از بروز زخم و سایر بیماری های دهان و دندان موثر است. این دمنوش همچنین گزینه خوبی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز می باشد.

بخصوص اگر با چایی سبز ترکیب شود. اسید های آلی موجود در کرن بری عاملی برای کاهش وزن می باشد. برخی افراد این دمنوش را برای افزایش متابولیسم بدن استفاده می کنند. دمنوش کرن بری با کنترل کلسترول خون باعث جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی می شود. خانم هایی که در دوران قاعدگی دردهای طاقت فرسایی را متحمل می شوند هم می توانند از این دم نوش استفاده کرده تا دردهای خود را تسکین دهند. در آخر این دمنوش عفونت مجاری ادراری را بهبود بخشیده و یک عامل تمیز کنندگی به شمار می شود.

از خواص تخم گزنه ، پنجه مریم و قسط شیرین برای عادت ماهیانه غافل نشوید!!

ترکیبات گیاهی این میوه

  1. ترکیبات گیاهی: شامل مقدار قابل توجهی ترکیبات گیاهی بیوآکتیو علل الخصوص آنتی اکسیدان، فلانونول و پلی فنول می باشد.
  2. کوئرستین: منبعی مرتبط با آنتی اکسیدان است.
  3. میریسیتین: یک نوع آنتی اکسیدان قوی و منبع تامین کننده سلامت بدن
  4. پونیدین: وجود این ماده باعث رنگ سرخ میوه می شود. این ماده منبعی برای تامین سلامت بدن نیز میباشد.
  5. اسید اورسولیک: اسید اورسولیک در پوست بدن انسان پراکنده می شود و تاثیر ضد التهابی قدرتمندی دارد.

خرید کرن بری | عطاری آنلاین مجتبی محقق

خرید کرن بری | عطاری آنلاین مجتبی محقق

مضرات کرن بری چیست؟

به علت وجود فیبر غذایی بالا در این میوه مصرف زیاد آن می تواند باعث اسهال شود. مصرف زیاد کرن بری به دلیل وجود اکسالات که عاملی برای ایجاد سنگ کلیه می باشد، امکان ابتلا به سنگ کلیه را بیشتر می کند. در مصرف این میوه باید کمی احتیاط کرد بخصوص اگر از داروهای رقیق کننده خون مثل دارو وارفارین استفاده می کنند، زیرا وارفاین با کرن بری و آب آن واکنش نشان می دهد.

در کرن بری مقدار زیادی اسید سالیسیلیک وجود دارد که باعث رقیق شدن خون می شود. رقیق شدن خون می تواند ایجاد خونریزی داخلی بشود و جان انسان را به خطر می اندازد. شاید به همین دلیل است که بیشتر کتب مصرف این میوه در دوران بارداری را ممنوع کرده اند.

اگر به آسپرین حساسیت دارید نیز بهتر است از کرن بری استفاده نکنید زیرا میزان بالای اسید سالیسیک در این میوه، آن را برای شما تبدیل به میوه ای خطرناک می کند. اگزالات موجود در این میوه نیز باعث سنگ کلیه می شود، پس اگر مشکل کلیوی دارید بیخیال مصرف این میوه شوید.

بارداری باعث فشار به کلیه می شود پس در دوران بارداری با مصرف این میوه فشار به کلیه ها را دو چندان نکنید. در بیشتر منابع و کتب پیشنهاد می شود که کرن بری در دوران بارداری مصرف نشود. با اینکه دلیل علمی در این مورد هنوز وجود ندارد بهتر است برای مصرف این میوه در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در 100 گرم میوه کرن بری چه موادی وجود دارد ؟

86 درصد آب |  0.4 گرم پروتئین |  12.2 گرم کربوهیدرات |  4 گرم شکر |  4.6 گرم فیبر غذایی |  یک دهم روغن

تصویر کرن بری | عطاری آنلاین مجتبی محقق

تصویر کرن بری | عطاری آنلاین مجتبی محقق

 

نحوه کاشت این میوه

انواع مختلفی از این میوه برای کاشت وجود دارد که حتی می توان آن را در خانه بکاریم. بهترین منطقه برای کاشت میوه کرن بری مناطق سرد میباشد. زمان کاشت این میوه بستگی به سن گیاه دارد. مثلاً قلمه ها و جوانه ها را باید در سراسر پاییز کاشت ولی نهال های سه ساله کرن بری را گاهی اوقات می توان در فصل تابستان کاشت. کرن بری نیاز دارد خاکش موقع کاشت ph پایینی همراه با مقدار زیادی ماده آلی داشته باشد.

شرایط زمین مورد نظر برای کاشت

اندازه قطعه زمین موقع کاشت باید حداقل 1.2 متر در 2.4 متر باشد. البته اگر قصد داشته باشیم تنها یک گیاه کرن بری بکاریم می توانیم زمینی 0.6 متر در 0.6 متر انتخاب کنیم. عمق زمین مورد نظر باید 15 تا 20 سانتی متر باشد. سپس داخل این گودال را با پیت ماس پر کرده و همچنین 226 گرم کود استخوانی مخلوط می کنیم.

ریختن یک فنجان نمک اسپوم و 453 گرم سنگ فسفات کاملاً اختیاری می باشد. بهتر از قبل از کاشت بذر خاک را کمی خیس کرد اما نه آنقدر زیاد که در آب غرق بشود. متاسفانه کرن بری میوه ای نیست که با کاشت بذر بتوان آن را پرورش داد و تنها با کاشت قلمه های یک ساله یا نهال های سه سال این گیاه را پرورش داد.

برای قلمه های یک ساله باید بین هر گیاه تا گیاه بعدی فاصله 30 سانتی متری و برای نهال های سه ساله فاصله 90 سانتی متری در نظر گرفت. بهتر است که ریشه گیاه باید 5 سانتی متر پایین تر از خاک قرار بگیرد تا بهتر رشد کند.

کاشت کرن بری در گلدان

اگر کرن بری در باغچه کاشته شود بخاطر فضای زیادی که دارد رشد بهتری خواهد داشت اما این مورد مانع از کاشت این میوه در گلدان نمی شود. برای کاشت کرن بری در گلدان باید به یک سری نکات توجه کرد. اولین نکته این است، گلدانی که انتخاب می کنیم بزرگ باشد.

بهتر است گلدانی انتخاب شود که دو برابر ریشه کرن بری اندازه آن باشد. لازم است گلدان با پیت ماس پر شود و اگر نهال سه ساله انتخاب شود بهتر است. اجازه دهید گیاه کرن بری داخل گلدان ساقه ی رونده ایجاد کند ولی ساقه هایی که از گلدان بیرون می آیند را می توانید بچینید.

اگر به گیاه کرن بری کود با نیتروژن کم بدهید سرعت رشد ساقه های رونده کم می شود. لازم است وقتی این گیاه را در گلدان می کاریم هر دو سال یک بار آن را جابجا کنید ولی کاشت در باغچه نیاز به جابجایی ندارد.

خرید کرن بری

باتوجه به خواص بسیار زیاد این میوه خوش طعم، افراد زیادی برای خرید کرن بری تحریک شدند؛ شما میتوانید این میوه را از عطاری آنلاین مجتبی محقق و به صورت حضوری و غیر حضوی تهیه و استفاده کنید.

سخن آخر

کرن بری یا توت خرس میوه ای قرمز رنگ است که خواص زیادی برای آن ذکر شده است. شاید بتوان گفت مهمترین این خواص پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه باشد. این میوه درمانی برای عفونت های مجاری ادراری نیز می باشد. کرن بری برای شادابی و شفافیت پوست، رفع آکنه و درمان جوش نیز کاربرد دارد.

در محصولات لاغری نیز کاربرد دارد. توت خرس باعث افزایش ایمنی بدن می شود. عفونت های دهان را از بین می برد و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. بخاطر ماده اسید سالیسیلیک مصرف منظم این میوه از ورم و لخته شدن خون جلوگیری میکند و ضد تومور میباشد.

کرن بری خشک میزان بالاتری  مواد معدنی و ویتامین نسبت به میوه تازه یا آب این میوه دارد. لازم به ذکر است این میوه خوش رنگ و پر خاصیت یک سری مضرات نیز دارد که بهتر است قبل از مصرف آنها را نیز در نظر گرفت.

مثلاً اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنید به دلیل واکنش این دارو ها به کرن بری و آب آن بهتر است از مصرف این میوه صرف نظر کنید. در دوران بارداری نیز مصرف این میوه به دلیل فشاری که بر کلیه ها وارد می کند و یا خاصیت رقیق کنندگی خون بهتر است استفاده نشود یا حداقل قبل از مصرف حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *